Handboek Prettige Plekken: Leer kijken door de bril van de gebuiker met 500+ richtlijnen voor ontwerp en inrichting

Nieuws

Gevleugelde zebrapaden moeten dodehoekongevallen terugdringen

In Brugge en Melle test het Agentschap Wegen en Verkeer (AWV) nieuwe zebrapaden uit. De strepen van het zebrapad zijn een stuk langer dan normaal. Doel van de proef is het aantal dodehoekongelukken met vrachtwagens te verminderen.

Bij het gevleugelde zebrapad worden de witte strepen dus een stuk verlengd. Een normaal zebrapad is ongeveer vier meter breed, maar op de testlocaties zal het pad negen meter breed zijn. Tegelijk wordt de oversteekplaats voorzien van hekjes, zodat alleen het centrale gedeelte van het pad gebruikt kan worden. Op de verlengde stukken zou in principe niemand mogen lopen. Het is de bedoeling dat vrachtwagenbestuurders beter zicht krijgen op de oversteekplaats en eerder stoppen.

Vijftig ongelukken per jaar

Er gebeuren zo’n vijftig dodehoekongevallen per jaar waarbij een fietser of voetganger aangereden wordt door een vrachtwagen, zo meldt het verkeersinstituut VIAS. De dode hoek voor en naast de vrachtwagen zorgt ervoor dat chauffeurs moeilijk kunnen zien of een zebrapad vrij is of niet. Vooral bij een groep overstekende kinderen kan dit voor gevaarlijke situaties zorgen.

Studies

Om het effect van de nieuwe zebrapaden te meten wordt er een voor- en nastudie gedaan. Het AWV wil hiermee onderzoeken hoe vrachtwagenchauffeurs en voetgangers reageren op de gevleugelde zebrapaden. Mocht blijken dat het echt helpt om onveilige situaties te voorkomen, dan worden de zebrapaden ook op andere plaatsen aangelegd.

Deel dit artikel