Handboek Prettige Plekken: Leer kijken door de bril van de gebuiker met 500+ richtlijnen voor ontwerp en inrichting

Nieuws

Brussel wil eigen slimme kilometerheffing

Vlaanderen is bezig met het opzetten van slimme kilometerheffing, maar dat gaat niet zo hard als gewenst. Brussel is van plan het sneller en beter aan te pakken en komt met een eigen systeem.

De Brusselse verkeersbelasting wordt omgevormd tot een belasting op de hoeveelheid gebruik. In de praktijk betekent dit dat de jaarlijkse vaste circulatiekosten zullen worden afgeschafd, en een variabele belasting op het gebruik wordt ingevoerd. De hoeveelheid belasting die betaald dient te worden kan variëren aan de hand van het tijdstip en het wagentype. Zo is het logisch dat een zware diesel gemiddeld meer betaalt. 


Hoe het Brusselse kilometerheffingssysteem exact vorm krijgt, is nog niet bekend. Het is dan ook niet het geval dat het systeem op de korte termijn ingevoerd wordt. Als de hervorming er komt zonder dat er een akkoord is gesloten met Vlaanderen, kan dit nadelig uitpakken voor Vlaamse pendelaars. Zij riskeren dan zowel de huidige verkeersbelasting in Vlaanderen alsook de gebruikstaks in Brussel.


Behalve de hervorming van de verkeersbelasting zal de regering trouwens ook de - eenmalige - Belasting op Inverkeersstelling (BIV) hertekenen. Die zal meer gericht zijn op de milieuprestaties van de auto. Met name het gewicht, het reëel vermogen en het soort brandstof zullen meetellen. 

Deel dit artikel