Handboek Prettige Plekken: Leer kijken door de bril van de gebuiker met 500+ richtlijnen voor ontwerp en inrichting

Nieuws

Aanwezigheid op bedrijven en beurzen: planning en ontwerp

Beursoptredens behoren tot de belangrijkste bouwstenen in marketing en verkoop. Bedrijven hebben de mogelijkheid om hun producten aan een doelgroep voor te stellen, nieuwe klanten te winnen en contacten te leggen. In sterk concurrerende sectoren zoals ruimtevaart en mobiliteit wordt het steeds moeilijker om zich effectief te onderscheiden van de concurrentie. Dit roept de vraag op hoe bedrijven zich optimaal kunnen presenteren op beurzen.

Vereisten voor een succesvolle beurspresentatie

Elk succesvol beursoptreden wordt voorafgegaan door een doordachte voorbereiding. De beurs gaat verder dan alleen de presentatie van de producten. Deze voorbereiding is namelijk ook belangrijk voor de beurscommunicatie, de visuele vormgeving van de stand en het gebruik van marketingmateriaal. Idealiter zou een beursoptreden deel moeten uitmaken van een algemene marketing- en verkoopstrategie. Daarbij is het belangrijk dat er wordt gelet op verschillende zaken. In het begin zijn een nauwkeurige budget- en tijdsplanning belangrijk. Begin vroeg met het plannen van uw beursstand. Mogelijke onverwachte incidenten kunnen zo snel worden aangepakt zonder achterop te raken. Plan ook het budget: wat wilt u uitgeven aan uw stand? Wat wilt u allemaal geregeld hebben voor de beurs.

Wat heb je nodig

De kern van de aanwezigheid op de beurs is het doel om de aandacht van klanten of zakenpartners te trekken en, idealiter, hen voor zich te winnen. Beursbezoekers zijn vooral opzoek naar informatie over een specifiek onderwerp. Dit maakt het des te belangrijker om voldoende informatie en reclamemateriaal beschikbaar te hebben. Dit omvat flyers en visitekaartjes, die informatie geven over de oriëntatie en contactgegevens van het bedrijf. Aan de andere kant bevat het ook uitgebreidere brochures die dieper ingaan op de afzonderlijke producten of achtergrondkennis bieden.

Het informatiemateriaal vormt een eerste brug tussen de exposerende bedrijven en potentiële klanten. Ze vormen een aanvulling op het persoonlijke contact en het directe gesprek.

Ontwerp en structuur van de beurspresentatie

Wat het ontwerp betreft, moet de beurs de huisstijl van de onderneming weerspiegelen. De keuze van kleuren, belettering en andere elementen volgt het best de huisstijl. De visuele verschijning van de beursoptredens speelt een bijzondere rol in de eerste indruk. Bezoekers moeten daarom onmiddellijk herkennen wat een bedrijf biedt en waar het voor staat. Klanten zouden vooral geïnteresseerd moeten zijn in deze ene verschijning in de verscheidenheid aan andere beursstands. Kies daarom voor een kwalitatieve beursstand van een professionele online drukkerij. Bedrijven hebben een concurrentievoordeel als ze erin slagen zich positief te onderscheiden van hun concurrenten.

Beursagenda

Komende tijd staan er verschillende beurzen op het programma.

Een bekende is de vakbeurs openbare ruimte op 6 februari in Brussel.
Verder vindt u hier een overzicht van belangrijke evenementen.

Deel dit artikel