Handboek Prettige Plekken: Leer kijken door de bril van de gebuiker met 500+ richtlijnen voor ontwerp en inrichting

Nieuws

Jongeren in Antwerpen voelen zich niet veilig op de fiets

De Antwerpse jongeren voelen zich onveilig op de fiets. Dat blijkt uit een enquête, gehouden onder duizend jongeren tussen de 6 en 30 jaar, van het Antwerps Jeugdsectoroverleg en de AP Hogeschool. Slechts een kleine dertig procent geeft aan meestal veilig te kunnen fietsen. De jeugdige Antwerpenaren hebben vooral schrik van te snel rijdende auto’s.

De Antwerpse schepen van Mobiliteit Koen Kennis beweert in dagblad De Standaard dat de media en de ‘linkse medemens’ een sfeertje creëren. “Ik probeer mij diplomatisch uit te drukken, maar als de media en de linkse medemens de verkeerssituatie steeds onveilig noemen, dan kruipt het ook in het hoofd van de kinderen”, aldus Kennis. Hij wijst ook op de verantwoordelijkheid van ouders. “Als zij de jeugd nog eens het goede voorbeeld geven, en niet zelf met een kind door rood licht rijden, dan raken we er wel.”

Jongeren spreken zich uit

De uitkomsten van de enquête zijn gebundeld in het onderzoek ‘Hoe kinderen over hun stad denken’. Zo zegt een tiener uit Borgerhout: “De laatste tijd gebeuren er veel accidenten, met auto’s enzo. Kleine kindjes en fietsers worden omver gereden. Ze rijden hier veel te snel. Het is gevaarlijk voor de jeugd. Snel rijden is echt niet cool.” Te veel verkeer en te weinig fietspaden worden ook als problematisch ervaren door de jongeren.

Openbaar vervoer en wandelen in de stad 

Het openbaar vervoer is ook geen ideaal alternatief voor de jongeren. In totaal geeft 38,5 procent van de jongeren aan dat ze het openbaar vervoer meestal goed vinden. Het is wel zo dat hoe ouder, hoe kritischer de jongeren worden over de tram en de bus. Net iets meer dan de helft van de jongeren zegt veilig te kunnen wandelen in de stad. Vooral snel rijdende auto's zijn de schrik van jongeren.

Aanbevelingen

In het rapport worden ook aanbevelingen gegeven door zowel jongeren als het Antwerps Jeugdsectoroverleg. Zo zegt een jongere uit Deurne: “Wat er moet veranderen? Meer stoplichten, duidelijkere fietspaden. Allemaal in een duidelijke kleur.” Het Antwerps Jeugdsectoroverleg pleit voor meer autoluwe wijken en het verplaatsen van grote verbindingswegen naar de rand van de stad en niet zoals nu tussen de wijken.

Antwerpen Wereldfietsstad

Het Antwerpse stadsbestuur definieerde de ambitieuze doelstelling dat de stad tegen 2019 een wereldfietsstad moest zijn. In het fietsbeleidsplan werden de jongeren omschreven als een ‘prioritaire doelgroep’ betreffende verkeersveiligheid. 

Deel dit artikel