Handboek Prettige Plekken: Leer kijken door de bril van de gebuiker met 500+ richtlijnen voor ontwerp en inrichting

Nieuws

Gewenst treincomfort blijft voorlopig uit

Flexibele ticketprijzen, treinen die stipt op tijd komen: de treinreiziger hoeft er voorlopig niet op te rekenen. Het beheerscontract van de NMBS zal vermoedelijk niet voor de verkiezingen op tafel komen.

Het beheerscontract is een essentieel onderdeel in het openbaar vervoer. Zo staat in het contract hoe duur de prijs van een ticket mag zijn, hoe stipt de treinen moeten rijden en wat een topmanager maximaal mag verdienen. Daarnaast wordt in het contract ingegaan op toekomstplannen. Zo is in de huidige versie aandacht voor een Eurostar-halte in Antwerpen, schrijft De Morgen


Het vernieuwde document laat 'ongewenst lang' op zich wachten. De vorige versie liep namelijk al in 2012 af. De politiek lijkt het niet eens te worden over onder meer de tarieven. Daarbij is er sprake van een verzuurde relatie tussen NMBS en Infrabel. De regering is bereid beide bedrijven een nieuw beheerscontract aan te bieden, omdat beide partijen verantwoordelijk zijn voor de stiptheid. Ze lopen elkaar voortdurend voor de voeten. Zo wil NMBS vaart zetten achter de gereedmaking van het contract, terwijl Infrabel geen haast lijkt te hebben. 


Mobiliteitsminister Bellot krijgt vanuit verschillende hoeken kritiek omdat hij beide partijen niet op één lijn krijgt. Bellot zegt daar het volgende over: "We werken elke dag verder aan een beheerscontract waarin de klant centraal staat." Waar het precies misgaat in het opstellen en realiseren van het plan, reageert de minister niet op. 

Deel dit artikel