Handboek Prettige Plekken: Leer kijken door de bril van de gebuiker met 500+ richtlijnen voor ontwerp en inrichting

Nieuws

Onderzoek naar consumentenkeuze voor parkeerproviders

Steeds meer betalingen van parkeergelden gebeuren via parkeerproviders. In het kader van de onderwijseenheid Toegepast Onderzoek Mobiliteit van de opleiding Mobiliteit aan de Hogeschool Windesheim heeft Martijn Bentum een onderzoek uitgevoerd naar deze parkeerproviders. Via het SHPV1 heeft hij onderzocht wat de beweegredenen van consumenten zijn om te kiezen voor een bepaalde parkeerprovider.

Bentum heeft het onderzoek uitgevoerd met steun van Naomi Woestenenk van Denion/SHPV. Het grootste deel van het onderzoek bestond uit het afnemen van enquêtes onder gebruikers van parkeerproviders. Uiteindelijk is uit deze enquêtes naar voren gekomen wat de voornaamste reden van consumenten is om te kiezen voor een bepaalde parkeerprovider. 

 

Acht parkeerproviders

In Nederland zijn op dit moment acht parkeerproviders actief die allemaal een parkeerbetaaldienst aanbieden, echter allemaal op verschillende wijze. De parkeerproviders verschillen van elkaar qua kosten, omvang van het parkeernetwerk en van de service die ze bieden. Het is echter niet duidelijk waar de consument de meeste waarde aan hecht en waarom de consument dus kiest voor een bepaalde parkeerprovider. Het onderzoek dat is uitgevoerd heeft zich gericht op de bovengenoemde drie aspecten; kosten, netwerk en service. Door allereerst bij de aanbieders van de diensten op gesprek te gaan werd bekend hoe de aanbieders er zelf tegen aankijken. In principe zijn er twee aanbieders van de dienst, de parkeerprovider die de dienst onderhoudt en de gemeenten waar het mobiel parkeren wordt aangeboden. Uit een gesprek met de gemeenten bleek dat zij nog behoorlijke kansen zagen en vonden dat het systeem vele voordelen met zich meebrengt. Dit zijn niet alleen voordelen voor de consument maar ook voordelen voor de gemeenten die het mobiel parkeren invoeren. Het draagt bijvoorbeeld bij aan de digitalisering en zorgt ervoor dat geen muntgeld meer nodig is in parkeerautomaten.

 

Conclusies

Het onderzoek lijkt te bevestigen wat de vertegenwoordigers van parkeerproviders en gemeenten al dachten. Echter is het te voorbarig om te stellen dat het ook daadwerkelijk zo is, dit heeft te maken met het aantal enquêtes wat uiteindelijk is ingevuld. Dat aantal ligt te laag om te stellen dat het onderzoek representatief is voor de gehele groep gebruikers. Toch geeft het een goed beeld van de keuzemotieven van de gebruikers aangezien uit de interviews ook dezelfde motieven naar voren kwamen. Om daadwerkelijk vast te stellen of de redenen voor de gehele groep tellen is het van belang om met alle parkeerproviders een onderzoek uit te zetten. Dan doet iedere parkeerprovider mee en worden van alle parkeerproviders ook respondenten benaderd.

 

Benieuwd naar het onderzoek? Klik hier >>



Dit artikel komt uit Verkeer in Beeld

Deel dit artikel