Handboek Prettige Plekken: Leer kijken door de bril van de gebuiker met 500+ richtlijnen voor ontwerp en inrichting

Blog

Blog: De mens blijft in control

De automatisering van het autorijden is in vrij korte tijd trending geworden. De hele verkeerswereld is ermee bezig en ook als psycholoog kun je er niet omheen. Connected mobiliteit geeft enorme kansen voor bereikbaarheid, duurzaamheid en zelfredzaamheid van zwakkere groepen. Technisch is vrijwel alles mogelijk, dus ook zelfrijdende auto’s zullen over een paar jaar wel rondrijden. De kunst is om ze zo te maken dat iedereen ze accepteert.

Feitelijk begon de automatisering van de rijtaak al met de automatische versnelling en cruise control. De stap die nu gezet wordt, is dat auto’s gaan communiceren met hun omgeving; met andere auto’s maar ook met de wegkant. De auto weet straks veel beter dan zijn berijder waar de files staan, welke route de kortste is, hoe dicht hij op zijn voorganger kan rijden et cetera. Veel van die technieken vereisen nu nog interactie met een apart apparaat in de auto, zoals een smartphone. Dat gaat niet goed samen met veilig rijden. Alles wat afleidt van de rijtaak, verhoogt het risico op een ongeluk. De toekomst is een echt autonome auto die zelf op zijn omgeving let en geen actie van een mens meer nodig heeft (level 5 op de autonomie-schaal). 

 

Er zijn altijd mensen

Zonder mensen in het verkeer zouden er bijna geen ongelukken meer gebeuren. Maar dan zou er ook geen verkeer meer zijn. Er zullen dus altijd mensen betrokken blijven bij het verkeer. Zolang er nog menselijke chauffeurs zijn, moeten die de auto goed en veilig kunnen bedienen. Bovendien zijn er altijd mensen die non-connected aan het verkeer deelnemen, bijvoorbeeld kinderen, of ruiters. Connected mobiliteit zal nooit een gehele vervanging van de huidige automobiel betekenen. Zelfs wanneer alle auto’s zelfrijdend zijn, zullen ongelukken blijven gebeuren. Die auto’s worden immers door mensen ontworpen en geprogrammeerd.


Geen last, maar lust

De automatisering van de auto is volgens deskundigen halverwege (level 3). We zitten in een transitie van een tijdperk waarin de automatisering mensen ondersteunt bij hun rijtaak naar een tijdperk waarin mensen de remmende factor worden voor de automatisering. Isaac Asimov schreef al over een toekomst waarin robots emanciperen en in opstand komen tegen hun schepper. We zijn gewaarschuwd: laten we de ontwikkelingen van C-ITS zo sturen dat het nooit een last wordt, maar een lust.

 

Meer lezen?

Dit artikel is verschenen in de rubriek 'De Visie Van' in de juni-editie van Verkeer in Beeld, thema (C-)ITS. Dit magazine is voor leden in te zien in de online biblitoheek. Bent u nog geen lid? Klik dan hier om lid te worden!



Dit artikel komt uit Verkeer in Beeld

Deel dit artikel